سئوی تکنیکال و نحوه پیادهسازی آن در سایت

سئوی تکنیکال و نحوه پیادهسازی آن در سایت
سئوی تکنیکال و اهمیت آن در طراحی سایت
سئو (SEO) به معنی بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو است. هر چه سئوی سایت بهتر انجام شده باشد، سایت در نتایج گوگل از رتبه بهتری برخوردار میشود. سئو به صورت کلی از سه بخش مهم تشکیل میشود. سئوی تکنیکال، سئوی داخلی و سئوی خارجی. اولین گام در پیادهسازی سئو، سئوی تکنیکال است چرا که سئوی تکنیکال در همان ابتدای کار یعنی زمان طراحی سایت اجرا میشود. اصولا اگر سایت سئوی تکنیکال مناسبی نداشته باشد، سئوی داخلی و خارجی نتیجه مطلوبی حاصل نمیکنند. در این مقاله از پیکوسایت به شرح سئوی تکنیکال، اجزای تشکیل دهنده آن و اهمیت آن در طراحی سایت میپردازیم.
سئوی تکنیکال چیست؟
سئوی تکنیکال مجموعهای از اقدامات و چارچوبهای استاندارد است که یک سایت بهینه از نظر موتورهای جستجو آنها را اجرا و رعایت میکنند. این مجموعه اقدامات و استانداردها، علاوه بر اینکه برای موتورهای جستجو ضروری هستند، باعث ایجاد تجربه کاربری بهتر برای بازدید کنندگان سایت میشود. اصولا اجرا و پیادهسازی سئوی تکنیکال در زمان طراحی سایت و توسط طراح انجام میشود. چرا که نیاز به دانش، مهارت و تجربه میباشد و همچنین طراح بایستی با ابزار تست موارد مربوط به سئوی تکنیکال آشنا باشد. در ادامه به معرفی این اقدامات لازم و استانداردهای مورد نیاز سئوی تکنیکال میپردازیم.
1. ساختار سایت (Site Architecture)
اگر در یک سایت فروشگاهی تمامی محصولات بدون هیچ دستهبندی خاص و چینش از پیش تعریف نشده روبروی شما قرار گیرند برخورد شما چیست؟ قطعا چنین سایتی نه از نظر گوگل و نه از نظر کاربر نهایی استاندارد لازم برای کسب رتبههای بهتر در صفحات اول گوگل را ندارد. ساختار سایت بدین معنی است که کاربر در هنگام بازدید از صفحات مختلف سایت دچار سردرگمی نشود. در هر صفحه براحتی بتواند به صفحات مورد نظر دیگر سایت برود. به عنوان مثال در سایتهای خبری یا فروشگاهی دستهبندی مقالات و محصولات حتما باید ساختار مناسبی داشته باشند. در هر صفحه مشخص باشد که از کدام دسته کاربر وارد شده است و توسط bread crumbها براحتی مسیر طی شده خود را ملاحظه نماید و در صورت نیاز برگردد. همچنین ساختار آدرسهای URL باید به گونهای تعریف شده باشد تا کاملا گویای هدف مسیرهای سایت باشد و به کوتاهترین حالت ممکن تدوین شده باشند.
2. بهینهسازی خزش و ایندکس (Crawl & Index)
رباتهای گوگل به طور متناوب صفحات وبسایتها را مورد بررسی قرار میدهند و در صورت کشف صفحه جدید، در صورتی که خطایی وجود نداشته باشد آنها را به نتایج خود اضافه میکند. این عملیات Index شدن صفحات را تعریف میکند. از آنجایی که سهم هر سایت از رباتهای خزنده گوگل مقدار محدودی است، باید یک راهنمای بررسی صفحات برای این رباتها ایجاد شود تا این فرصت به بهینهترین شکل ممکن استفاده شود. در اینجا ایجاد نقشه سایت (sitemap) استاندارد و همچنین فایل روبوتس (robots) بسیار مهم هستند. این فایلها آدرسهای مهم و صحیح سایت شما را مشخص میکنند و به گوگل میگویند که کدام آدرسها بررسی شوند و کدام آدرسها نیاز به بررسی ندارند. همچنین استفاده از تگهای canonical باعث جلوگیری از محتوای تکراری و تگهای noindex باعث جلوگیری از ایندکس صفحات غیر ضروری میشود.
3. سرعت و عملکرد سایت (Page Speed & Core Web Vitals)
یکی از مهمترین پارامترهای مورد ارزیابی در سئوی تکنیکال سرعت سایت است. بهینهسازی سایت برای رسیدن به سرعت بالاتر از موارد مهمی است که طراح سایت باید تجربه لازم را در این زمینه داشته باشد. فشردهسازی و استفاده از فرمتهای بهینه برای تصاویر سایت، مدیریت درخواستهای سرور، فشردهسازی کدهای CSS و جاوااسکریپت، کاهش استفاده از افزونهها، استفاده از قالبهای استاندارد و بهینه، استفاده از کش (caching) و شبکههای توزیع محتوا (CDN) از اصلیترین اقداماتی هستند که منجر به افزایش سرعت سایت میشوند. سرعت سایت را میتوان با ابزارهایی نظیر Google Page Speed Insight یا GTMetrix بررسی کرد.
4. بهینهسازی برای موبایل یا طراحی واکنشگرا (Responsive Design)
حتما تا کنون سایتهای بسیاری را هم در صفحه مانیتور کامپیوتر یا لپتاپ و هم در صفحه گوشی موبایل مشاهده کردهاید. قطعا تفاوت نمایش سایت را در این دستگاهها متوجه شدهاید. نمایش یک سایت واکنشگرا یا Responsive باید به گونهای باشد که خود را با تمامی دستگاههایی که در آنها مشاهده میشود تطبیق دهد. امروزه بیش از 60 درصد از بازدیدهای صفحات اینترنتی از طریق دستگاههای موبایل انجام میشود. بنابراین اگر یک سایت برای نمایش در دستگاههای موبایل بهینه نشده باشد، عملا از طرف گوگل نیز امتیاز خوبی دریافت نمیکند و شانس خود را برای حضور در نتایج اول گوگل از دست میدهد. این مورد در کنار سرعت سایت، یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی تکنیکال است.
5. امنیت سایت
امنیت سایت از چندین جنبه قابل بررسی است. اولین موردی که در امنیت سایت مهم است استفاده از پروتکل HTTPS (SSL) است که حتما بایستی انجام شود. گوگل سایتهایی که این گواهی را ندارند نا امن تشخیص میدهد. موارد دیگر بیشتر متوجه داخل سایت است. مانند فرم ورود، فرمهای موجود در صفحات داخلی سایت و... که بایستی در برابر حملات و اسپمهای زیاد محافظت شوند. چنین مواردی با استفاده از هاستینگ معتبر، افزونهها و قالبهای اصلی، افزونههای ارتقای امنیت سایت، استفاده از کپچای گوگل و حفاظت از صفحه لاگین و تغییر آدرس دسترسی به فرم ورود امکانپذیر است.
6. دادههای ساختاریافته (Structured Data / Schema Markup)
اسکیماها مجموعه کدهایی هستند که برای کمک به درک بهتر محتوا توسط موتورهای جستجو استفاده میشوند. دادههایی که به نوعی از ساختارهای رایج در صفحات وب استفاده میکنند با این کدها مشخص میشوند. به عنوان مثال مقالات، محصولات، bread crumbها، پرسشهای متداول، نظرات کاربران و... . برای تست دادههای ساختاریافته میتوان از ابزار Rich Results Test استفاده نمود.
7. بهینهسازی لینکها و ریدایرکتها
اگر صفحهای از صفحات ایندکس شده سایت حذف شده و یا جایگزین شده حتما باید عملیات ریدایرکت به نحو صحیحی انجام شود تا منجر به خطاهای 404 نشود. همچنین در صورتی که ساختار URLهای سایت به هر دلیلی عوض شده است این مورد نیز باید به سرعت رسیدگی شود تا به گوگل اطلاع داده شود که این صفحات حذف شدهاند و با کدهایی نظیر کد 410 پاسخ داده شوند. از طرفی ریدارکتهای زیاد و زنجیرههای طولانی نیز میتواند باعث افت کیفیت سایت شما شود. بنابراین این موارد نیز باید مورد بررسی و اصلاح قرار گیرند.
8. تگهای HTML و متادیتا
هر صفحه از سایت با تگ head شروع میشود که تعدادی تگ HTML مهم در آن جای میگیرند. یکی از مهمترین تگهای این بخش، تگ title است که عنوان صفحه را مشخص میکند. این تگ تعیینکننده موضوع و عنوان آن برگه است که بایستی با دقت انتخاب شود. در ادامه تگهای متادیتا در این بخش قرار میگیرند. این تگها ماهیت محتوای برگه را مشخص میکنند و بایستی برای موضوع مورد نظر بهینهسازی شوند. در گذشته تگ key words در این متادیتاها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. اما با گذشت زمان، گوگل بر حسب محتوای صفحه، موضوع و پرداخت به موضوع را مشخص میکند. ولی همچنان این تگ نیز وجود دارد و مورد استفاده قرار میگیرد.
بعد از تگ head در ساختار یک صفحه HTML تگ body قرار میگیرد. همانطور که از اسم آن پیداست بدنه صفحات در این تگ شکل میگیرد. برای مشخص کردن عناوین در صفحات وب از تگهای هدینگ H استفاده میشود. در تگ body تگهای H باید به گونهای استفاده شوند که ساختار محتوا را به درستی نشان دهند. مثلا در صفحه مقاله عنوان مقاله با تگ H1، عناوین با سطح بعدی با تگ H2 و عناوین فرعی بعدی با تگ H3 مشخص شوند. بدین ترتیب ساختار مطالب به درستی برای رباتهای گوگل قابل فهم میشود.
9. ابزارهای مانیتورینگ
پس از طراحی سایت، باید ابزارهای مانیتورینگ که صحت و کیفیت سئوی سایت را مورد بررسی قرار میدهند به سایت متصل نمایید. اصلیترین ابزار مانیتورینگ Google Search Console و در مراتب بعدی Google Tag Manager و Google Analytics و سایر ابزارهای وبمسترینگ قرار میگیرند.
جمعبندی
در این مقاله از پیکوسایت به معرفی سئوی تکنیکال برای سایتها پرداختیم. سئوی تکنیکال مقدم بر سئوی داخلی و خارجی، بستری را فراهم میکند که با تولید محتوای مستمر و اصولی و همچنین استفاده از لینکهای داخلی و خارجی، پیشرفت اصولی و مداوم سایت صورت پذیرد. در اینجا 9 مورد از اصلیترین فاکتورهای سئوی تکنیکال که بایستی در فرایند طراحی سایت مورد توجه قرار گیرند عنوان شدهاند. با توجه به تغییر مداوم الگوریتمهای گوگل بسیاری موارد ممکن است تغییر کنند ولی موارد عنوان شده در بالا جزو موارد بنیادین هستند و همیشه ضروری خواهند بود.
پیکوسایت به عنوان یکی از پیشرو ترین آژانسهای طراحی سایت در ایران، همواره به اجرا و آموزش این دست موارد در پروژههای خود متعهد است و سایتهای ارائه شده توسط این مرکز تمامی استانداردهای سئوی تکنیکال را رعایت و اجرا مینمایند.