وبلاگ
آموزش ثبت نام اینماد و گرفتن نماد اعتماد برای سایت
در گذشته دریافت اینماد یا هماد نماد اعتماد الکترونیک برای صاحبین کسب و کارهای اینترنتی چندان اهمیتی نداشت. دلیل این امر این بود که دریافت درگاه پرداخت بدون داشتن این نشان نیز میسر بود. تنها دلیل به زحمت افتادن برای دریافت این نشان جلب اعتماد بیشتر مشتریان بود. اما اکنون برای دریافت درگاه پرداخت حتما باید اینماد را دریافت کرده باشید و در سایت خود درج کرده باشید. دریافت اینماد بر خلاف تصور بسیاری، کار بسیار سادهای است. کافی است طبق دستورالعملهای مشخص مراحل را دنبال کنید تا در کمترین زمان این نشان را برای کسب و کار خود دریافت کنید.
در این مقاله میخواهیم بصورت ساده و مرحله به مرحله نحوه دریافت اینماد برای وبسایتهای فروشگاهی با مالکیت حقیقی را آموزش دهیم. با ما همراه باشید تا همین امروز اینماد خود را دریافت نمایید.
ورود به پنل اینماد
برای ورود به پنل اینماد کافی است کلمه اینماد را در گوگل جستجو نمایید و روی اولین نتیجه کلیک نمایید. به این صورت با صفحه زیر مواجه میشوید.
همانطور که میبینید شما میبایست از طریق سامانه دولت من وارد پنل اینماد شوید. بر روی دکمه ورود از طریق دولت من کلیک نمایید و در صفحهی زیر اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.
پنل اصلی اینماد
با وارد کردن اطلاعات خواسته شده یک کد برای شما ارسال میشود. که در پنجرهی بعدی باید این کد را وارد نمایید و وارد پنل کاربری اینماد شوید. این پنل گاها با تغییرات ظاهری همراه است و ممکن است صفحه اصلی که شما مشاهده میکنید با تصویر زیر یکی نباشد ولی عموما منوها و عملکردها کاملا یکسان است.
وارد کردن اطلاعات هویتی
در این صفحه بر روی کارت با عنوان ایجاد کسب و کار جدید کلیک نمایید. با کلیک بر روی این کارت وارد گام اول یعنی اطلاعات هویتی میشوید. بدلیل اینکه شما از طریق سامانه دولت من اقدام به ورود کردهاید احتمالا اطلاعات هویتی شما قبلا در این بخش وجود دارد پس فقط بر روی دکمه مرحله بعد کلیک نمایید.
اطلاعات کسب و کار
در این مرحله میبایست اطلاعات کسب و کار خود را وارد نمایید. در اولین بخش از این صفحه بایستی نوع اینماد درخواستی خود را انتخاب کنید. اگر سایت شما درگاه پرداخت ندارد و کالایی بر بستر سایت فروش نمیرود گزینه اول،در صورت فروش محدود مطابق تعهدات مندرج در قوانین اینماد گزینه دو، و در صورتی که یک فروشگاه عادی دارید گزینه سوم را انتخاب نمایید.
نکته: عموما فروشگاهها و آنلاین شاپها میبایست گزینه سوم را انتخاب نمایند.
در قسمت بعدی نام دامنه سایت با پسوند (.ir، .com، .net و...) را وارد نمایید و در انتها نام فارسی و انگلیسی سایت خود را وارد نمایید و روی دکمه مرحله بعد کلیک نمایید
دسترسی فنی
در بخش بعدی شما باید ثابت نمایید تا به سورس و پنل مدیریت میزبانی سایت دسترسی دارید و درواقع مالک فنی سایت نیز شما هستید. برای اثبات این موضوع، اینماد چهار راه به شما پیشنهاد میدهد که کافی است تنها از یک طریق این کار را انجام دهید.
۱. ارسال کد به ایمیل دامنه
در این روش شما باید یک ایمیل در سرور خود با نام info ایجاد نمایید تا کد ارسالی به ایمیل ارسال شود و سپس کد را ثبت نمایید.
چنانچه بر روی دکمه “ارسال ایمیل” در ذیل این بخش کلیک نمایید، یک ایمیل حاوی یک کد به آدرس info@myshop.ir ارسال می شود. جهت تکمیل این بخش کافی است کد مربوطه را در کادر ذیل وارد نموده و بر روی دکمه “تایید کد” کلیک نمایید.
۲. بارگذاری فایل در سرور
جهت تکمیل این مرحله یک فایل خالی و با نام 187294.txt در ریشه وبسایت قرار دهید به نحوی که از طریق آدرس http://myshop.ir/187294.txt قابل دسترس باشد. بعد از بارگذاری فایل بر روی دکمه “تایید بارگذاری” کلیک نمایید تا صحت این مرحله بررسی گردد.
۳. افزودن متاتگ در صفحه اصلی
جهت انجام این مرحله کافی است در صفحه اصلی سایت که در آدرس سایت قرار دارد، در هدر اصلی متاتگ ذیل افزوده شود:
</”meta name=”enamad” content=”00000>
سپس جهت بررسی، برروی دکمه “تایید متاتگ” کلیک نمایید.
۴. تغییر عنوان صفحه
کافی است جهت انجام این تاییدیه عبارت داده شده را بصورت موقت در عنوان صفحه قرار دهید و سپس بر روی دکمه “تایید عنوان” کلیک کنید . بعد از انجام تایید می توانید عنوان را به حالت قبل بازگردانید. سادهترین روش تغییر عنوان صفحه است.
ما در پیکوسایت این احراز دسترسی فنی را برای شما بسیار ساده کردهایم. کافی است در پنل مدیریت فروشگاه، در بخش تنظیمات فروشگاه،عبارت داده شده را در بخش عنوان صفحه نخست وارد نمایید تا به طور خودکار این تغییر انجام شود. پس از تایید اینماد و گذر از این مرلحه میتوانید، عنوان صفحه نخست را به پیشفرض خود برگردانید.
قانونمندی کسبوکار
قانونمندی کسبوکار شامل انتخاب عنوان خدمت و نحوه فروش و افزودن مجوز در صورت لزوم میباشد.
رشته فعالیتها
با توجه به نوع کسب و کار و خدماتی که ارائه میدهید، نوع فعالیت خود را انتخاب کنید، توجه فرمایید اگر برای درگاه پرداخت نیاز به اینماد دارید، بهتر است نوع کسب و کار تعیین شده با نوع فعالیت شما در سازمان مالیات یکسان باشد.
از طریق جستجو نزدیکترین رشته فعالیت خود را انتخاب نمایید.
شما میتوانید چندین رشته کسب و کار رو انتخاب کنید که در مراحل بعدی درگاه پرداخت به مشکل نخورید.
اطلاعات تماس
در این مرحله لازم است کاربر اطلاعات تماس خود را وارد نماید. (در صورت اجباری بودن احراز اطلاعات تماس، تا زمانی که مراحل احراز تکمیل نگردد، امکان رفتن به مرحله بعد وجود نخواهد داشت)
لطفاً مراحل ثبت و احراز اطلاعات تماس اعم از پست الکترونیکی (ایمیل)، تلفن ثابت و نشانی را طبق توضیحات بخشهای زیر انجام دهید. توجه داشته باشید به غیر از کسب وکارهای خرد (اینماد بدون ستاره)، احراز ایمیل و تلفن ثابت به صورت پیشینی ولی احراز نشانی به صورت پسینی انجام و در بازه های زمانی سه ماهه نیز تکرار میشود.
پست الکترونیکی (ایمیل)
لطفاً نشانی پست الکترونیکی را وارد نموده و دکمه «ثبت» را بزنید تا شناسه احراز برای شما ارسال شود. سپس شناسه احراز را وارد نموده و دکمه «احراز پست الکترونیکی» را انتخاب نمایید تا صحت آن توسط سامانه بررسی شود.
تلفن ثابت
لطفاً شماره تلفن ثابت را وارد نموده و دکمه «ثبت» را بزنید تا شناسه احراز برای شما نمایش داده شود. سپس با شماره ۵۴۶۰۴۰۰۰-۰۲۱ داخلی ۱ تماس بگیرید و هنگامی که سیستم درخواست کرد، شناسه احراز را وارد نمایید تا صحت آن توسط سامانه بررسی شود. درصورت بروز هرگونه اشکال در انجام فرآیند احراز تلفن ثابت، شماره تلفن ثابت و کد احراز را جهت بررسی در تیکت از نوع احراز اطلاعات تماس (ایمیل- تلفن- نشانی) ارسال نمایید.
اطلاعات تکمیلی
ساعت پاسخگویی در روزهای کاری خود را وارد نمایید.
نشانی
لطفاً کد پستی را وارد نموده و دکمه «استعلام کد پستی» را بزنید تا شرح نشانی متناظر با کد پستی براساس استعلام از شرکت ملی پست نمایش داده شود که در صورت نیاز به اصلاح از همان طریق اقدام نمایید. بعد با انتخاب دکمه «درخواست شناسه یکتای احراز نشانی» و با انتقال به درگاه شرکت ملی پست، با استفاده از سرویس احراز نشانی (AVS) کد مذکور در اختیار شما قرار خواهد گرفت. سپس شناسه احراز نشانی را وارد نموده و دکمه «احراز نشانی» را انتخاب نمایید تا صحت آن توسط سامانه بررسی شود.
با توجه به پسینی بودن احراز نشانی، کد احراز نشانی باید حداکثر ظرف یک هفته پس از درخواست شناسه احراز نشانی در سامانه اینماد ثبت و احراز شود وگرنه اینماد شما تعلیق میشود. در صورتی که به هر دلیل کد احراز نشانی ظرف چند روز به دست شما نرسید، امکان درخواست مجدد شناسه احراز نشانی در مهلت یک هفته ای فقط برای یک بار دیگر وجود دارد که در این صورت، پس از گذشت یک هفته دیگر در صورت عدم احراز نشانی، اینماد شما تعلیق خواهد شد.
تعهدنامه
در این مرحله کاربر پس از مطالعه و تائید تعهدنامه امکان تکمیل فرایند ثبت نام را خواهد داشت.
پرداخت تعرفه
با زدن دکمه پرداخت ، کاربر جه واریز تعرفه اینماد به درگاه بانکی هدایت میشود. پس از پرداخت رکورد متناظر با امکان دریاف فاکتور در جدول درج میگردد.
دسترسیها و امکانات
در این مرحله کد اینماد جهت کپی و نمایش در وبسایت کاربر قرار داده شده است.
اکنون که کد مربوط به لوگوی اینماد برای شما تولید شده است، شما بسته به نوع سایت خود میتوانید آن را در پوسته سایت خود در محل دلخواه درج نمایید. در سایتهایی که با فروشگاه ساز پیکوسایت ایجاد شدهاند کافی است در پنل مدیریت فروشگاه در بخش تنظیمات فروشگاه این کد را محل مربوطه کپی نمایید تا به طور خودکار اینماد در سایت شما در محل مناسب درج شود.
نکات تکمیلی دریافت اینماد و انواع اینماد
- تعداد ستارههای نماد الکترونیکی نشانهی اعتبار کسبوکار شماست.
- با گذشت زمان و در صورت افزایش میزان رضایت خریداران، بالا رفتن فروش سایت و کیفیت کالا و خدمات این امکان را دارید که تعداد ستارهها را تا پنج عدد افزایش دهید.
- بعد از صادر شدن نماد، احتمال دارد اینماد شما بدون ستاره باشد. این نوع اینماد برای کسبکارهای کوچک و نوپا است که تعداد تراکنشهای آنها در ماه کمتر از ۵۰ بار و ۵۰ میلیون تومان است. این نوع اینماد را در زمان کمتری میتوانید تهیه کنید.
- وقتی کسبوکار شما از محدودیت نوع بیستاره خارج شود، تنها ده روز فرصت دارید تا آن را به اینماد ستارهدار تغییر بدهید. میتوانید از طریق پنل کاربری و لیست کسبوکارها سپس گزینهی “تبدیل به یک ستاره” تغییرات را انجام بدهید.
- با گذشتن مدت زمان یک تا دو روز، احتمالاً بدون مشکل، نماد شما به نماد یک ستاره تغییر کند.
- اگر ssl سایت شما فعال باشد، میتوانید از پنل کاربری، لیست کسبوکار و بعد گزینهی “درخواست نماد دو ستاره” برای درخواست ارتقاء نماد اقدام کنید.
تمدید نماد اعتبار الکترونیکی
در حال حاضر مدت اعتبار اینماد دو سال است. قبل از اتمام این زمان اگر تخلفی از طرف کسبوکار شما نباشد و شکایتی وجود نداشته باشد، برای شما ایمیلی مبنی بر تمدید ارسال میشود. روند تمدید به شکل خودکار است و باید از طریق پنل خود آن را پیگیری کنید. اگر ایمیلی دریافت نکردید، دو هفته قبل از اتمام اعتبار به پنل خود رفته به شکل دستی آن را انجام بدهید.
کلام پایانی
اعتباربخشی به کسبوکار و در واقع جلب اعتماد مشتری از علتهای اصلی برای دریافت اینماد است. اینماد از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تنها به صاحبان وبسایتهای فروشگاهی و تحت یک سری شرایط و ضوابط داده میشود. دریافت اینماد یا همان نماد الکترونیکی ملزم به شرایط و مدارکی است که در این مقاله به آنها پرداختیم و به طور کامل و جزئی تمام مراحل و نحوه دریافت اینماد را شرح دادیم.